Stichting Cultuur en Muziek Lutherse Kerk
De Stichting Cultuur en Muziek in de Lutherse Kerk (SCMLK) heeft als doel het organiseren van concerten, festivals en andere culturele evenementen in de Lutherse Kerk te Den Haag. Centraal staat het prachtige Bätz-orgel uit 1762, maar er is ook zeker ruimte voor andere kunstvormen.
Orgelfestival 2025
In mei en juni organiseert de Stichting Cultuur en Muziek in de Lutherse Kerk wederom een feestelijk Orgelfestival. Op elke zaterdag van deze maand brengt een bekende organist een zelfgekozen muzikaal programma ten gehore op het prachtige Bätz-orgel uit 1762, volgens kenners één van de mooiste orgels in Nederland. De bezoekers kunnen gaan genieten van concerten door Aarnoud de Groen, Sander van den Houten (de vaste organist van de Lutherse kerk), de Engelse organist Matthew Jorysz, de wereldberoemde musicus Hannes Minnaar en tot slot organist Geerten Liefting
Kaartverkoop voor aanvang aan de deur bij de kerk
ENTREE € 10,- / KINDEREN T/M 15 JAAR GRATIS
Het Bätz-orgel
Al in het voormalige kerkgebouw van de Evangelisch-Lutherse gemeente Den Haag bevond zich een orgel, in 1648 gebouwd door Hans Wolff Schonat. In 1668 herstelde orgelmaker Appolonius Bosch dit instrument. Vervolgens wijzigde in 1724 Rudolph Garrels het orgel, die zich even daarvoor als orgelmaker in Den Haag had gevestigd. Garrels verfraaide bovendien de kas van het oude orgel.
In het jaar 1753 maakte Johann Heinrich Hartmann Bätz een nieuw orgel in de bestaande kassen. Hierbij werd het pijpwerk van enkele oude registers in het nieuwe orgel opgenomen. In 1759 demonteerde Bätz dit orgel en sloeg het op vanwege de afbraak van het toenmalige kerkgebouw en de bouw van de huidige kerk. In 1762 volgde de oplevering van het nieuwe, huidige orgel, waarvan de aanleg nog grotendeels bewaard is gebleven. Bij de bouw gebruikte men de windladen van het hoofdwerk en het rugwerk uit 1753, de windladen van het pedaal en het bovenwerk dateren van 1762. Het pijpwerk van het hoofdwerk en het rugwerk dateert voornamelijk uit 1753, het pijpwerk van het pedaal en het bovenwerk is van het jaar 1762. Bätz nam in 1753 een drietal registers van het rugwerk over uit het voormalige orgel van Schonat, te weten Holpijp 8’, Octaaf 2’ en drie koren van de Mixtuur. Het vierde koor van de Mixtuur is vermoedelijk van de hand van Garrels. Dit pijpwerk bevindt zich nog steeds in het huidige rugwerk.
Tot het jaar 1824 bleef het instrument in hoofdzaak ongewijzigd, klein herstel daargelaten. In 1824 herstelt en wijzigt Jonathan Bätz, kleinzoon van Johann Heinrich Hartmann, het orgel. In 1837 werd het orgel dan opnieuw hersteld en gewijzigd door Jonathan Bätz, waarbij een aantal wijzigingen in de dispositie is doorgevoerd. In 1891 werden de frontpijpen vernieuwd door Johann Frederik Witte, die het bedrijf van Bätz voortzette. Hierbij werden ook de dubbelkoren van de Prestanten verwijderd en buiten gebruik gesteld.
In 1921 volgde de uitbreiding van het orgel met een zwelwerk, pneumatisch gevoed uit de laden van bovenwerk en pedaal. Een nieuwe Sexquialter II wordt geplaatst op het rugwerk en het orgel wordt voorzien van een electrische windmachine. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd door de orgelmaker A. Bik te Amsterdam. In 1948 voegde Bik twee registers op het bovenwerk toe, een Octaaf 4’ en een Scherp III st. De Salicionaal 4’ van Jonathan Bätz werd vervangen door een nieuwe Nasard 3’.
Vanaf het jaar 1988 startte een restauratie in fasen door Flentrop Orgelbouw te Zaandam. In 1988 werden de beide windladen van het pedaal hersteld, in 1995 die van het rugwerk, waarbij het register Sexquialter II st. werd gereconstrueerd.
Een grote restauratie van alle nog niet herstelde delen van het orgel is in de perode juni 2006 – september 2007 uitgevoerd. Deze restauratie omvatte de windladen van Hoofdwerk, Bovenwerk en Zwelwerk, voorts de windvoorziening, speel- en registermechanieken, claviatuur, pijpwerk en orgelkas. Uitgangspunt voor deze restauratie was de situatie 1762/1837 met behoud van het Zwelwerk uit 1921.
Dispositie Bätz-orgel
| Hoofdwerk | Rugwerk | Bovenwerk |
|
Bourdon 16’ Prestant 8’ Roorfluit 8’ Quintadeen 8’ Octaaf 4’ Nagthoorn 4’ Quint 3’ Octaaf 2’ Woudfluit 2’ Mixtuur 5-8 st. Cornet D 4 st. Fagot 16’ Trompet 8’ Trompet 4’
|
Prestant 8’ Holpijp 8’ Octaaf 4’ Fluit 4’ Octaaf 2’ Flageolet 1’ Mixtuur 3-4 st. Sexquialter 2 st. Dulciaan 8’ |
Prestant 8’ Baarpijp 8’ Quintadeen 8’ Roorfluit 4’ Nasard 3’ Fluit 2’ Schalmy 8’ Vox Humana 8’ |
| Zwelwerk | Pedaal | Pedaal zwelwerk |
|
Holpijp 8’ Dolce 8’ Viola di Gamba 8’ Voix Céleste 8’ Fluit Harmonique 4’ Woudfluit 2’ Octaaf 4’ Hobo 8’ |
Prestant 16’ Bourdon 16’ Prestant 8’ Roorquint 6’ Octaaf 4’ Bazuin 16’ Trompet 8’ Trombone 4’
|
Subbas 16’ Bourdon 8’ Violoncel 8’
|
Het Italiaanse orgel
De herkomst van het Italiaanse orgel is onbekend. Wel is het orgel aan het front te herkennen als een instrument van Napolitaanse oorsprong. Het is vermoedelijk circa 1764 gebouwd.
Het instrument is via Rastatt (Duitsland) en Veurne (België) in Nederland terecht gekomen en aangekocht door het Koninklijk Conservatorium, waar het wordt gebruikt door de afdeling Oude Muziek.
Het orgel bezit nog een zogenaamd ‘kort octaaf’ en is gestemd in de middentoonstemming.
Dispositie Italiaans orgel
Principale 8’
Voce Umana 8’
Ottava 4’
Flauto in duodecima 2 2/3’
Quindecima 2’
Decimanova 1 1/3’
Vigesimaseconda1’
Zampogna (te verstemmen tongpijp)



